To, czemu przed dziesięcioma laty mało kto rozumiał lub o czym wiedział, jest teraz tematem, który stał się mainstreamowy: kolekcjonowanie sneakersów. Kolekcjonowanie obuwia już dawno przestało być rzadkim hobby. I nie tylko to, sneakersy stały się częścią codziennego życia niemal wszystkich warstw społecznych. Ten fenomen można dostrzec już od około dziesięciu lat, co nie jest tak długo, gdy uświadomimy sobie, że sneakersy pojawiły się ponad 150 lat temu.
Przez długi czas sneakersy noszono raczej z powodów funkcjonalnych niż estetycznych. Dziś mówimy o kulturze sneakersów, która zapisała się w historii i inspiruje ludzi na całym świecie. Wybierzemy się z Wami w podróż, aby poznać, skąd pochodzi pojęcie sneaker, jak buty z gumową podeszwą zainspirowały ulice, a ostatecznie także rynki mody i finansów. I postaramy się być zwięzli.
Skąd właściwie pochodzi pojęcie "sneaker"?
Termin ten wymyślił w 1917 roku Henry Nelson McKinney, pracownik agencji reklamowej (NW Ayer & Sons) w USA. W języku angielskim słowo pochodzi od czasownika "to sneak", co oznacza coś w rodzaju "czaić się". A to był wówczas unikalny argument sprzedażowy tego obuwia, ponieważ dzięki gumowej podeszwie, w przeciwieństwie do skórzanego obuwia, prawie nie słychać, jak jego nosiciel stąpa. Sukces, który początkowo czaił się, przerósł oczekiwania - sneakersy stały się legendarne. A propos, w Wielkiej Brytanii i Australii do dziś powszechnie używa się terminu "trainer".
Jak sneakersy zdobyły serca na całym świecie
Początki: tenis, krokiet i wojny światowe
Zanim sneakersy zaczęły pojawiać się na wybiegach, minęło sporo czasu. Jak zapewne wiecie, sneakersy mają swoje korzenie w sporcie. Buty z gumową podeszwą po raz pierwszy stworzono w latach 60. XIX wieku do tenisa i krokieta. Lekka gumowa podeszwa była znacznie bardziej odpowiednia niż buty ze skórzaną podeszwą, które były wówczas powszechne. Długo noszono je wyłącznie w tym celu. Kiedy i jak dokładnie pierwsze buty sportowe zaczęły być noszone na ulicy, nie można powiedzieć i nie chcemy się tą kwestią zajmować tak głęboko. Jest jednak pewne, że w USA to dzieci po raz pierwszy założyły sneakersy na ulicy, a Amerykanie ogólnie jako pierwsi pokochali sneakersy na ulicy. W okresie między dwiema wojnami światowymi miało miejsce ruch, który był bardzo potępiany przez społeczeństwo. Rządy chciały jak najlepiej wyszkolić swoje armie, dlatego w szkołach zaczęto prowadzić lekcje wychowania fizycznego, rozwijało się ruch gimnastyczny, a wraz z nim produkcja sneakersów, a więc i ich użycie na ulicy. Nieco później era aerobiku przyczyniła się do tego, że sneakersy zaczęły być noszone jako modny element. Przełom jednak nastąpił z szumem wokół butów do koszykówki (a w Europie także piłkarskich).
Przełom: koszykówka, hip-hop i rebelia
Początki kultury sneakersów tkwią w rywalizacji gigantów o najlepsze obuwie do koszykówki. Na początku lat 80. na rynku koszykówki dominowała marka Adidas, między innymi z modelem Adidas Superstar, który był celebrowany na ulicach Nowego Jorku i w 1986 roku zyskał legendarny status dzięki piosence "My Adidas" od RUN DMC. Tymczasem inne marki snuły plany, jak się wybić na czoło. Udało się to przede wszystkim marce Nike, która we współpracy z Michaelem Jordanem wprowadziła na rynek model Air Jordan 1 High. Kiedy to się stało w 1985 roku, fani koszykówki oszaleli. Wszyscy chcieli czerwono-czarnych Jordan 1. Nowe buty do koszykówki i modele takie jak Adidas Samba (w Europie) wywołały pewnego rodzaju rewolucję estetyczną. Młodzi ludzie w tamtym czasie chcieli buntować się przeciw normom, więc nosili sportowe buty na ulicy. Ogólnie rzecz biorąc, sneakersy stały się wielkim hitem dzięki mieszaniu różnych subkultur: koszykówka, piłka nożna, bieganie, skateboarding, hip-hop i wiele innych.
Vzestup: sběratelství tenisek, kolaborace a sneakerheadi
Boom basketbalových bot vedl ke stále většímu výběru barevných provedení. Tato rozmanitost byla pro sběratelskou kulturu nezbytná. Už tehdy značky sázely na umělou vzácnost, čímž vytvářely motivaci k tomu, aby se o boty muselo "bojovat", nebo aby se jejich hledáním strávilo spoustu času. Hiphopové hnutí o teniskách rapovalo ve svých písních a vytvářelo z nich statusový symbol. Kromě dospělých fanoušků existovalo také mnoho dětí, které Jordany zbožňovaly, ale nemohly si je dovolit.
To byl i jeden z důvodů, proč se sběratelství tenisek o několik let později tak rozmohlo: děti vyrostly a konečně si mohly dovolit své grály a chtěly je mít všechny. Tehdy neexistovaly žádná slosování (jako dnes např. v aplikaci NIKE SNKRS) ani globální vydání, takže abyste se ke svým milovaným teniskám dostali, museli jste navázat kontakty. Tak vznikla komunita, která funguje po celém světě, drží při sobě a sdílí společnou vášeň: sbírat, nosit a obdivovat tenisky a dělat vše pro to, aby je získala. Při ohlédnutí zpět sběratelé říkají, že díky vášni pro tenisky potkali opravdové přátele. Umówili się, że razem pojadą na kemping, lub spotkali się w dniu wydania. Kultura sneakersów nie dotyczy jednak tylko samych butów, ale także marek, historii butów, kreatywności, sztuki, ekskluzywności i historii zakupu buta. W tym miejscu uważamy za ważne wspomnieć, że sneakerhead nie jest definiowany tym, jak dużą ma kolekcję, ale raczej tym, z jakim zaangażowaniem zdobywa buty.
W latach 80. nie istniały sklepy z sneakersami, jakie znamy w 2024 roku. Wszystko to rozwinęło się dopiero w ciągu dziesięcioleci. Społeczność niesamowicie się rozrosła dzięki pierwszym specjalistycznym sklepom i nawiązywaniu kontaktów przez internet. Ponadto pojawiły się pierwsze współprace z artystami, markami i sklepami, które wzmocniły historię sneakersów i uczyniły ją jeszcze ciekawszą. Z pierwszymi kempami i wyprzedanymi sneakersami naturalnie wzrosły także ceny na rynku wtórnym w ramach społeczności. Wtedy jeszcze w ramach bańki, oznaczało to, że nie było interesujące dla mainstreamu. Wtedy, tak jak dzisiaj, w społeczności poruszają się różne typy ludzi. Niektórzy kupują sneakersy,, aby je nosić, niektórzy wystawiają je w domu jako dzieła sztuki, inni trzymają na przyszłość i podziwiają je. A potem są ci, którzy je odsprzedają, aby na nich zarobić. A ta grupa rozrosła się szczególnie w ostatnich kilku latach, kiedy sneakersy naprawdę weszły do mainstreamu.
Główne punkty: odsprzedaż, aukcje i wysoka moda
Obecnie sneakersy dla wielu ludzi są więcej niż tylko codziennym obuwiem. Kolekcjonerzy traktują je jako inwestycję, porównywalną ze złotem i drogimi kamieniami. W kwietniu 2023 roku w londyńskiej domu aukcyjnym Sotheby's sprzedano model Air Jordan 13S "1998 NBA Finals Game" za 2,2 miliona dolarów. W 2021 roku prototyp Nike Air Yeezy 1 "Grammy Awards" sprzedano na aukcji za 1,8 miliona dolarów. Całkowicie szalone. Marki takie jak Adidas i Nike nadal celowo produkują małe edycje, na które społeczność wciąż czeka w kolejce i jest gotowa kupić je nawet za najwyższe ceny. Ale jak dokładnie do tego doszło?
W miarę jak sneakersy stawały się coraz bardziej popularne, marki starały się wzbudzić jeszcze większe zainteresowanie dzięki współpracy z artystami i luksusowymi markami. Rihanna, Travis Scott, Kanye West i szczególnie Virgil Abloh (a to tylko kilka przykładów) swoimi ikonicznymi kolaboracjami kształtowali przemysł obuwniczy przez prawie dziesięć lat i pomogli mu w rozwoju. Zgiełk wokół ich sneakersów sprzyjał nie tylko markom, ale także kolekcjonerom i sprzedawcom. Kolaboracje sprzedawano w tak ograniczonej ilości, że czasami można je było odsprzedać za dziesięciokrotność pierwotnej ceny, a czasem nawet więcej. Oprócz supergwiazd, które projektowały buty, gwiazdy takie jak Kardashianowie pomogły otworzyć zupełnie nową grupę docelową dla kultury sneakersów. Nagle pojawiła się mieszanka mody premium i klasycznej. Noszenie rzadkich i cool sneakersów stawało się coraz bardziej wyrazem statusu społecznego. Dlatego marki mody premium, takie jak Chanel, Dior i Louis Vuitton, zaczęły coraz bardziej otwierać się na sneakersy i wprowadzać swoje własne. To z kolei doprowadziło do stworzenia nowej grupy docelowej.
A teraz?
Sneakersy są i pozostaną najlepszym obuwiem do codziennego życia, szczególnie dla nas. Zawsze będziemy mieli serce do kolekcjonowania sneakersów i społeczności. To właśnie tej społeczności możemy podziękować za to, gdzie jesteśmy dzisiaj. Po odejściu Kanye Westa z Adidasa, tragicznej śmierci Virgila Abloha po chorobie i przejęciu produkcji sneakersów przez domy mody wysokiej, szum wokół odsprzedaży i kolekcjonowania nieco się spłaszcza. W 2024 roku doświadczymy trendu porównywania cen i prostych general release'ów, które ucieszą społeczność. Siluety koszykarskie, które zwykle były na czołowej pozycji w kolekcjonerstwie, w tym roku nie są aż tak interesujące. Teraz nadszedł czas, aby nosić i zbierać stare modele od Adidas i jesteśmy pewni, że niektóre z nich sprawią Ci radość. Sneakersy z pewnością zawsze będą atrakcyjnym przedmiotem kolekcjonerskim, a dla niektórych członków społeczności także cenną inwestycją. Trendy będą przychodzić i odchodzić, a my będziemy mieli serce dla wszystkich tematów, a dla każdego znajdą się zainteresowani wśród kolekcjonerów. Jeśli chcesz rozszerzyć swoją własną kolekcję sneakersów, zawsze jesteśmy do Twojej dyspozycji.